Ik schets even een situatie. Uw sales-topper heeft zojuist opgezegd. Nadat u van de eerste shock bekomen bent, gaat u vol goede moed op zoek naar een waardig opvolger. Uw eigen kanalen in vrienden- en kennissensfeer zet u open, zo ook die via uw medewerkers. Afdeling HR gaat aan de slag. Advertenties worden geplaatst, tot aan landelijke dagbladen toe. De CV’s druppelen binnen. Of nee, u hebt geluk, ze stromen binnen. Na uitvoerig wikken en wegen hebt u met HR een tiental kandidaten – nogmaals; als u geluk hebt – gefilterd waarmee u in gesprek gaat. (De eerste gespreksrondes leveren drie goede kandidaten op waarmee u het wel ziet zitten.) Na uitvoerig intern overleg houdt u er nog drie over. U nodigt ze uit voor een volgend gesprek. Kandidaat 1 bedankt echter vriendelijk voor de eer, want heeft inmiddels een nieuwe uitdaging elders aanvaard. Nummer twee vindt het salaris wat laag en heeft nog iets anders lopen. De derde is bereid nog een keer te komen praten, maar – zo vertrouwt hij u toe – vorige week heeft hij nog eens een goed gesprek gehad met zijn huidige baas…
Het wordt nu wel erg mager.
We zijn inmiddels zeven weken verder. De inwerkperiode voor de nieuwe werknemer hebt u al uit uw hoofd gezet. Nog maar een keer door alle CV’s. Toch maar weer een advertentie plaatsen? Die vorige was al aan de prijs… HR begint nu ook chagrijnig te worden, want nog meer te doen. Vanuit de afdeling sales wordt geklaagd, de overload van de niet open functie begint zijn tol te eisen. Die belangrijke pitch liep ook al niet zo lekker.
En wie wordt er op aan gekeken?
Ik hoef u dat niet te vertellen.
Denkt u zich eens in hoe fijn het zou zijn om een shortlist gepresenteerd te krijgen met top-kandidaten. Gemotiveerde kandidaten die ook nog eens beschikbaar zijn. Ik wil hier niet beweren dat het leven van een headhunter louter over rozen gaat, maar duidelijk mag zijn dat u niet wordt vermoeid met het proces van het vinden van die passende nieuwe werknemer. Het is ons werk, en we zijn er goed in. Het is onze missie om u de best mogelijke nieuwe speler in de markt aan te leveren en u daarbij te ontzorgen. Nog niet overtuigd? Lees dan ook onze blog ‘De pijnlijke kosten van een mishire’ (deeplink).
Wilt u meer weten over hoe ons werkproces verloopt? Klik dan op pagina werkwijze (deeplink), of – nog beter – klik op onderstaande button en we maken een (vrijblijvende) verkennings-afspraak.